Anwar naik kapal supply

mase nak cari kapal untuk buat seatime memang susah sebab ramai sangat cadet yg nak naik kapal tapi masalahnye kapal sikit. lagi teruk ade je company yg tak nak ambik cadet. tapi rezeki aku dapat join IconOffshore. tu pon sebab cik Anuar yg tolong. mase aku naik first ship tu memang excited. sign on kat labuan pulak. name kapal aku yg first omni perkasa. mase tu kena familiarkan kapal, kenal abg2 officer, engineer, crew semua. nasib aku ade sorg lagi cadet engine hisyam, takde la rase awkward sgt. knowledge pasal offshore lagi lah. ape pon tak tau. main redah je asalkan ade kapal nak completekan setahun seatime. nasib baik crew semua malaysian so tak banyak masalah sgt kalau nak communicate. kapten pulak sporting habis. capt. Bakri name dia. org sarawak umur dah 60 tahun tapi still nak naik kapal sebab duk rumah bosan takde nak buat ape. operation dekat offshore ni ade snatching, anchor handling dengan towing. gambar kat bawah ni nak sum up aku punya experience stahun atas kapal offshore. 
 
platform production minyak
ni aku mula2 nampak punya la excited. first time la katekan. taksilap aku ni dulang-b. mother platform dekat dulang oilfield. dia ade 4 platform semua alpha, bravo, charlie, delta. tapi mother platform dia bravo sebab besar and ade accomodation untuk pekerja2 kat atas. snatching dekat platform ade banyak factor yg kena ambil kisah. current, angin, swell semua sebab kapal kena dekat dengan kaki platform. mase ni kapten memang fokus gila. so aku dengan oow just tolong dia monitor weather, cargo dengan communication dengan crane operator.


anchor job dengan permata arau 1
ni pulak mase aku onbard icon samudera. kapal nie ade dp system. dp2 siap. tapi disebabkan petronas cume chater kapl ni as normal rate, so dp system tu tak pakai pun, achor job ni ade 2 pulak, satu deploy anchor lagi satu retrieve anchor. mase ni aku retrieve anchor work boat ni sebab dia dah offhire so kena balik kemaman. ade 4 anchor semua. yg buat anchor job ni penat sebab dia kena habiskan semua anchor tak kisah la operation dia 24 jam ke 48 jam ke. lagi satu lepas siap semua kami kena bersihkan kapal pulak sebab selut dah bersepah atas deck. mase keje aku just handle deck tugger sebab operation ni bahaya teruk. chief mate aku tak bagi aku bebas atas deck. first kami kena retrieve dia punya bouy smpai lah dah connect pendant wire dia kat anchor wire kapal. laps tu just gulung anchor wire sampai anchor naik.
 

offtake operation 
ni pulak mase aku onboard tanjung puteri 1. kami kena standby for offtake operation dekat sepat oil terminal. nak sum up pasal offtake ni dia actually akan ade satu tanker akan loading minyak dekat fso terminal. sebelum tu tanker akan connect denga hawser fso. kira acam tanker tu tengah cucuk angin fso. lepas tu tanker tu lower dia punya towing rope and deck crew kapal akan connect towing rope tu dengan towing wire kapal, lepas connect pakai shackle 120 ton. kita pon start tarik tanker tu untuk maintain dia punya heading. senang cerita tak nak bagi dia hanyut ke terminal. sebab terminal dengan fso dekat sangat. operation ni selalu sehari or dua hari ikut berapa tanker tu nak loading minyak,  

loading food container dekat ksb
ni pulak mase kapal alongside dekat ksb untuk loading miyak ,air dengan cargo. boleh cerita ni jelah deck caargo yg kami bawak untuk hantar dekat pelantar minyak. kalau ade rig yg request bulk cargo kami bawak jugak. 

SEKIAN.

Comments

Popular posts from this blog

Tony Fernandes - Leadership in Organization

KUIH MUIH TRADISIONAL

Pemimpin Islam: Syarat syarat menjadi Khalifah