King of fruit

Siapa x kenal kn buah ni kalau dah membesar dekat Malaysia
So aku nak cerita pasal buah ni sebab buah ni favourite aku dari kecik, makan sampai demam pun xpe dulu2 asalkn puas and every year aku xbole miss makan masa musim dia. Even sailing atas kapal pun, aku pernah  pergi shoreleave cari durian dekat Pattaya Thailand.
Yang kita tahu buah ni isi dia kuning and kulit luar tajam2
Tapi actually dia ada macam2 jenis
durian kahwin rm15 sekilo (Sungai Udang)

durian kahwin rm 18 sekilo (outing Melaka)

Mostly yang kita tahu durian kampong and durian kahwin
Durian kampong ni yang biasa kita Nampak and selalu jual longgok2 and murah. Durian kampong ni depend rezeki laa. Ada kadang2 dapat yang sedap and isi tebal kadang2 dapat yg x menepati citarasa. Tp ayah aku ada pokok durian kat kebun. So xperlu nak beli dah durian kampong. Pegi kutip je bila musim. Aku kadang2 pegi sorang je kutip and sampai 20 biji sehari pun ada. So aku makan la sorang2 kat kebun which located dekat bukit belakang rumah. Aku makan sampai tinggal byak mna yang aku larat nak angkat. Kalau 20 biji xdapat la nk bawa. Atas bukit geng..!
durian kampung kebun sendiri

macam2 size tp semua durian kampung


Durian kahwin pula ada macam2 jenis sekarang ni and mostly harga dia mesti rm15 sekilo and ke atas. Tapi best part of durian kahwin is selalu dapat yang elok. Jarang la durian khwin dapat yang x elok. Yang aku ada makan and alert about it :

durian tangkai panjang

durian tangkai panjang rm108 total & mangga depan rumah
Durian tangkai panjang – durian ni famous sebelom adanya spesis musang king, zaman2 durian baru start belajar nak kahwin. Durian ni awesome jugak sebab isi dia tebal and kadang2 sebiji bole smpai 2 kilo. So memang letih jugak la nak habiskan. Ni baru betul bole makan sampai muntah. Standard price durian ni rm18 sekilo ke atas. Kalau beli dekat tempat kumpul durian dapat la minimum price rm15 tu, kalau x memang lebih lagi la harga dia.

pergghhhh warna dia (durian kunyit)

Durian kunyit – as per the name aku rasa dah bole guess sebab apa. Mesti la warna dia kuning macam kunyit. Xkn plak rasa kunyit kn. hahaha..! So durian kunyit rasa dia mmg x menghampakan. Still awesomeliciously taste like other durian kahwin.
benda wajib klau blik rumah musim durian



Durian pakai code – jenis2 code ni ada macam la yang aku pernah makan and selalu jugak makan. Sampai xtahu pun code berapa. Selalu yang aku dengar d24 and d88. Lain2 ada mcm2 D lagi la. Tapi mostly rasa dia semua lebih kurang je but still tasty..! yang famous2 pun ada code jugak Cuma yang lain2 ni xde nama lain selain code dia or nma samaran xde.

Durian musang king – perghhhhh…!!!!seriously duirian ni the best ever durian in my life. Kalau nak makan durian musng king ni kena makan durian lain dulu sebab kalau makan durian lain kemudian, memang durian lain tu jadi xsedap. Makan durian musang king ni rasa dia memang rich abis laa. Makan sebiji memang xpuas la sebab buah dia sebiji xbesar sangat pun. Standard price dia rm35 ke rm40 sekilo. So sebiji pun normally sekilo. Untuk kenal dia musang king ada star shape dekat bawah dia untuk kupas by pangsa.
durian Black Thorn

Durian duri hitam – yang ni paing latest version  punya durian. Harga dia aku xtahu lagi sebab belom pernah rasa. Tapi based on research aku durian duri hitam ni lagi power dari musang king. So memang xbole camni, ak mesti try jugak..! tempat yang banyak sekarang ni dekat Bandar baru kedah.
Black Thorn meat

scarynyaa..! (durian udang merah)
Durain udang merah – durian ni rare skit sebab isi dia warna  merah. Aku xsure either penggemar durian suka or xsuka. My personal opinion lagi kuning durian makin menarik untuk mkan and dinikmati. Tp isi udang merah ni warna merah. But taste maybe awesome as other durian kawin. Sebab ni pun in the list to taste which belom rasa lagi.
buah ISU 

Isu – bukan durian tapi better than durian. Aku xpernah rasa buah isu ni tapi based on review from my batchmate dari Sarawak dia cakap buah ni kecik je tp taste better than durian. Pergghhhh..! mana bole camni. Tergugat kalau ada orang cakap ada buah lagi sedap dari durian. So buah ni haunted jugak.

Dunia ni bagaikan aku yang punya kalau aku ada kebun durian sendiri and consist of verities of durian’s type. Peace..!

Comments

Popular posts from this blog

Tony Fernandes - Leadership in Organization

Pemimpin Islam: Syarat syarat menjadi Khalifah

KUIH MUIH TRADISIONAL